سامانه ستاد ايران : سامانه تداركات الكترونيكي دولت چيست؟
سامانه ستاد ايران : سامانه تداركات الكترونيكي دولت چيست؟
سامانه تداركات الكترونيكي دولت يا همان سامانه ستاد ايران، با هدف شفاف سازي، كاهش هزينههاي اضافي و افزايش كارايي بخشهاي دولتي، توسط مركز توسعه تجارت الكترونيكي وزارت صنعت، معدن و تجارت از سال ۱۳۸۹ به صورت يك طرح ملي آغاز شده است.
اين سامانه، بستري مطمئن، براي انجام معاملات دولت، با هدف افزايش كارايي، شفافيت و سلامت معاملات دولتي مطابق با قوانين و مقررات در بستر وب است. از اين رو، كليه تامين كنندگان، مناقصهگران و مزايدهگران ميتوانند براي اطلاع از آخرين درخواستهاي خريد و همچنين مزايده و مناقصهها، مراجعه كرده و براي عضويت در سايت اقدام كنند و از مزاياي انجام معامله با هزاران دستگاه دولتي در سراسر كشور بهرهمند شوند.
بهطور كلي، توسعه تجارت الكترونيكي و استفاده از فناوري اطلاعات در فرآيندهاي دولتي ميتواند به بهبود عملكرد و افزايش كارايي دولت در تداركات و معاملات عمومي منجر شود. اين اقدامات معمولا به افزايش شفافيت، كاهش فساد و ارتقاء سطح خدمات به شهروندان كمك ميكند.
مزاياي سامانه ستاد
سامانه تداركات الكترونيكي دولت، توسط مركز توسعه تجارت الكترونيكي به منظور ايجاد يك سيستم يكپارچه و استاندارد براي معاملات دستگاههاي اجرايي دولتي ايجاد شده است. اين سامانه از مراحل ثبت درخواست تا تبادل وجه را تحت يك بستر الكترونيكي ارائه ميدهد. از مزاياي سامانه ستاد، ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
- كاهش هزينه و زمان انجام معاملات: سامانه تداركات الكترونيكي به دليل كاهش نياز به اسناد فيزيكي و همچنين حضور فيزيكي در مكانهاي مختلف، هزينههاي معاملات دولتي را به ميزان قابل توجهي كاهش ميدهد.
- شفافيت كامل در فرآيند انجام معاملات: معاملات از طريق سامانه تداركات الكترونيكي به صورت شفاف انجام ميشوند و همه مراحل معاملات، اسناد و پيشنهادات قابل مشاهده هستند.
- ذخيرهسازي الكترونيكي بلندمدت اسناد و اطلاعات: اين سامانه امكان ذخيرهسازي الكترونيكي بلندمدت اسناد و اطلاعات را فراهم ميكند، كه به دولت اجازه مديريت بهتر و دسترسي آسانتر به اطلاعات را ميدهد.
- امنيت الكترونيكي
- انجام معاملات به صورت آنلاين و حذف سيستم كاغذي
- امكان دسترسي به اطلاعات معاملات به صورت يكپارچه در ۲۴ ساعت شبانه روز
- افزايش درآمد مالياتي دولت
- امكان نظارت بر كليه مراحل معاملات در هر زمان و مكان به صورت آنلاين
نحوه ثبت نام در سامانه ستاد
براي استفاده از خدمات سايت تداركات الكترونيكي دولت، قدم اول ثبت نام و عضويت در سايت است. (كليه مراحل به صورت اينترنتي و از طريق سامانه ستاد انجام ميشود.)
مراحل ثبت نام در سامانه
پس از ورود به سامانه ستاد، از منوي بالا، گزينه «ورود/ ثبت نام» را انتخاب كرده و روي گزينه ثبت نام، كليك كنيد:
پس از كليك روي گزينه ثبت نام، سه مورد زير براي شما نمايش داده ميشود كه لازم است يكي را انتخاب كنيد (متناسب با نياز و شرايط خود)
- تامينكننده – مناقصهگر – مزايدهگر
- دريافت مشخصات كاربري مقام مسئول
- تغيير فرد مسئول (مدير عامل)
مراحل ثبت نام تامينكننده – مناقصهگر – مزايدهگر
- وارد كردن اطلاعات هويتي (كد ملي، تلفن همراه، تاريخ تولد) توجه داشته باشيد كه بايد شماره همراه با كد ملي مطابقت داشته باشد.
- درج كد اعتبار سنجي (كد به شماره تلفن همراهتان ارسال ميشود).
- بررسي اطلاعات وارد شده و اطمينان از صحيح بودن آنها
- وارد كردن اطلاعات تماس (كد پستي محل سكونت)
- انتخاب استان، شهر و درج شماره تلفن ثابت
- انتخاب شناسه كاربري و كلمه عبور جديد (كلمه عبور متني با طول مجاز ۸ تا ۱۶ كاراكتر شامل حروف انگليسي بزرگ و كوچك، عدد و كاراكترهاي خاص *)
- پذيرش شرايط و ضوابط
- فعال شدن مشخصات كاربري
نحوه تغيير فرد مسئول (مدير عامل)
براي درخواست تغيير مديرعامل (تامينكننده/ مناقصهگر/ مزايدهگر) بايد اطلاعات زير را تكميل كنيد:
نحوه ورود به سايت ستاد
پس از انجام مراحل فوق، روي گزينه «ورود به سامانه ستاد» كليك كنيد و اطلاعات خواسته شده را وارد كنيد:
در صورت فراموشي مشخصات كاربري، با استفاده از اطلاعاتي از جمله تابعيت، شماره ملي، تلفن همراه و تاريخ تولد، ميتوانيد اطلاعات خود را بازيابي كنيد.
جمع بندي
سامانه تداركات الكترونيكي دولت (ستاد) يك سايت قدرتمند براي بهبود فرايندهاي معاملات دولتي در ايران است. اين سامانه امكاناتي مانند امضاي الكترونيك، رمزنگاري اطلاعات و غيره را فراهم ميكند و امكان دسترسي به اطلاعات به صورت ۲۴ ساعته وجود دارد. همچنين، با استفاده از سيستم الكترونيكي به جاي سيستم كاغذي، به حفاظت از محيط زيست نيز كمك ميكند.
در كل، سامانه تداركات الكترونيكي دولت نه تنها ارزشهايي مانند شفافيت و كارايي را به معاملات دولتي تزريق ميكند بلكه به بهبود عملكرد دولت و بهرهوري اقتصادي كشور نيز كمك ميكند.